בא לי לדבר איתך על אהבה!


בא לי לדבר איתך על אהבה…

אולי בגלל שעונת החתונות מתחממת, אולי בגלל שחג השבועות קרב ואני מריחה את החציר ומדמיינת זרי-פרחים ושמלות לבנות ונשיקות גנובות בין שיבולים, ואולי כי את הקליניקה שלי פוקדים בתקופה זו בעיקר מחפשי זוגיות וזוגות שיצאו מהתכרבלות החורף וממשבר החגים. אולי כי האביב נושא בחובו יותר מפריחה משגעת והמון פרפרים, וכנראה בשל העובדה שהוזמנתי להופיע על הבמה בפאנל על יחסים, ולהתראיין למגזין 'שמנת' בנושא הדיאלוג המשולש שבין חמיות לכלות ובנים/חתנים.

כך מצאתי את עצמי מהרהרת בכובד ראש ב… תורת היחסות של מערכות היחסים.

אהבה פשוטה ולו משום שיש לה חוקים ברורים. לא משנה איך ננסה להפוך אותה, היא תמיד תישאר כשהייתה מאז ומעולם, עידן ועידנים.ויחד עם זאת היא איננה קלה כי אנחנו מלבישים על פשטותה עולם ומלואו של סרטים, בהם המפיק הגאון הוא מר 'אגו', התסריטאית המבריקה היא גברת 'קנאה', הבימאית היא 'ההיסטוריה' שלנו, התפאורה היא קולות הסביבה. ברשתות החברתיות יושב קהל הצופים, ואנחנו, ליהקנו את עצמנו כשחקנים הראשיים.

אם נהיה אמיצים מספיק להביט לאהבה בעיניים, אם נקשיב לחוקיה האלמותיים מבלי להתנגד, תתגלה היא במלוא מערומיה – יפה וברורה, הרפתקנית ומאתגרת, לא טובה ולא רעה… אהבה. פשוטה!

לאחר שעות של בהייה חפנתי מקלדת ומסך והעליתי על הכתב עשרה חוקים שבבסיס 'תורת היחסות של מערכות היחסים':

הערה – היו נדיבים עם עצמכם, קראו בנחת, אל תקפצו, הפנימו ברוגע וחישבו… היכן כל חוק תופס אתכם, והאם הוא מתיישב עם אנקדוטות מחייכם… ורק אז קבלו החלטה – האם החוק שריר עבורכם או הזיה.

1. אומנות האהבה היא לדעת לאהוב ולא הצורך להיות נאהב.
לרוב אנו עסוקים בשאלות האם אוהבים אותנו וכמה, ולא באיך אנחנו אוהבים ולמה. תודו שזה אבסורד להתמקד במה שלא בשליטתנו במקום לעשות עבודה טובה עם מה שכן נמצא בשליטה… ללמוד איך לאהוב בתוך האהבה.

2. האהבה שלנו אינה תלויה בדבר, אלא אך ורק בנו.
אם נחליט לאהוב – נאהב, אם נחליט לא לאהוב (בשל כל סיבה) – אזי תיפסק האהבה. נשמע הזוי? לא מאמינים? ראו הורים מאמצים שאוהבים את ילדיהם, חישבו על בעלי חיים שאתם מכניסים לחייכם, שאלו את מי שהתחתן בשידוכים, או תראיינו יפנים שבחרו להתחתן עם בובות וירטואליות נטולות חיים, כולם בחרו לאהוב… כי אהבה היא החלטה!

הסיבה לכך נעוצה במנגנון האהבה שבמוח שלנו (לא ההתאהבות, אלא האהבה). מנגנון זה מופעל כאשר אנחנו מכוונים כלפי יצור אחר ותודעתנו ממוקדת בקיומו. כאשר אנו עושים למענו, מקשיבים לו, אכפת לנו ממנו. מצב תודעה כזה מפעיל במוחנו מנגנון שמזרים כימיקלים המחזקים את הבחירה ומייצרים בתוכנו את הרגש, לו אנו קוראים אהבה.

3. באהבה יש 11 שפות שונות.
מתוכן, כל אדם דובר שלוש שפות ברמת שפת אם ועוד שתיים כשפה זרה. הסיכוי למצוא פרטנר שדובר בדיוק את שפתנו הוא סטטיסטית, אחד ל 480! לא חבל על הזמן והכסף והמשאבים? קל יותר ללמוד את השפות להפוך לתרגומון-אנושי-מהלך שיודע להמיר כל שפה לשפתנו, ואת שפתנו לכול שפה… ככה הופכים מגדל בבל להיכל פעמונים.

4. כשאנחנו אומרים, או שומעים "אני אוהב/ת אותך",
הכוונה היא תמיד לאותו הרגע בו נאמרות המילים. ממש כמו א.ק.ג שממצאיו מלמדים על מצב הלב רק בזמן הזה. להצהרה "אני אוהב/ת אותך" אין חיי נצח, היא אינה הסכם המעוטר בחותמת נוטריון, היא רגש מתומלל עולה עכשיו. אולי הוא יהיה כאן שוב מחר, ואולי לא. לכן כדאי לתרגל אותו הרבה, שלא יתייבש ולא ייעלם. אמרו "אני אוהב/ת אותך" כמה שיותר, זה חשוב לחיזוק הרגש שבכם!

5. אהבה בין בני זוג היא תמיד שלישייה.
מתקיימות בה שלוש ישויות בו זמנית: את, אתה ואתם. חישבו על שני עיגולים שמתקרבים זה לזה, מתחברים ואף חולקים שטח חופף. בכל עיגול נותר חלק שהוא רק שלנו, ובאמצע הביחד. כמו שתי גינות פרטיות ש'פלשו' בהסכמה אחת לשטחה של השנייה ויצרו גינה ציבורית חדשה. כל גינה חייבת לקבל השקיה ודישון וטיפוח. כשגינה פרטית אחת מוזנחת – עקבות ההזנחה מחלחלים מיד לגינה הציבורית וממנה לגינה הפרטית השנייה. כשהגינה הציבורית נובלת – נובלות גם הפרטיות במהרה. גננות מקצועית מיטיבה, מייצרת… משולש פורח של אהבה!

6. כעס ואהבה יכולים לחיות זה לצד זה.
אפשר ומותר לאהוב ולכעוס ביחד. לא להיבהל. ההיפך של אהבה איננו כעס, שנאה, או ויכוחים. היפוכה הוא אדישות. עלינו להיזהר ממנה, היא היבלית השוטה שדורסת בערמומיות את הגינות שטיפחתם. היא השלב הראשון בדרך להחלטה להפסיק לאהוב. את היבלית מנכשים בעודה קטנה, בעזרת התכוונות אמיתית, מעשים מיטיבים וחוויות נעימות משותפות. היזהרו מאדישות מזדחלת, אם לא תתעוררו בזמן ייתכן ותמצאו עצמכם לבד בתחנה… מנופפים לרכבת שיצאה, לשלום!

7. אם לא אוהבים אתכם זה לא בגללכם.
זה כי הם בחרו להפסיק לאהוב. זוכרים? האהבה תלויה באוהב, הוא זה שמחליט עליה. גם לכם קרה לפחות כמה פעמים שלא אהבתם את מי שחשקו באהבתכם, גם אם היו אנשים נפלאים. אל תתעכבו יותר מדי על ניסיונות עקרים (ולעתים פתטיים) להאהיב את עצמכם, במקום זאת התמקדו באובייקט חדש בו תרצו להשקיע אהבתכם. לכול צנצנת יש המון מכסים. בחרו במכסה ש… יעשה אתכם יפים יותר, בעיני עצמכם!

8. אהבה לפעמים נגמרת.
כי החלטנו לסיים אותה (במודע או שלא). זה יכול לקרות לכל אחד. העייפות, הרוטינה, המובן מאליו, מחלחלים בשקט הרסני. כאן, עירנות היא שם המשחק, ובחירה היא המשחק עצמו. אל תרימו ידיים – אהבה זוגית אפשר לקומם אם שני הצדדים באמת רוצים! ואם הגעתם לאל-חזור, אל תלקו את עצמכם. תודו שנרדמתם בשמירה ו… שלמו את המחיר שכרוך באהבה שנגמרה!

9. תבכו, תייללו,
תחסלו ארגז טישו או חבית יין, או גם וגם. דפדפו שעתיים ביום בגלריית התמונות, תהפכו חיוורים מהסתגרות, תשמינו מגלידה, או תרזו משלשולים. ויום בהיר (או סגרירי) אחד אחרי הקפה של הבוקר תגלו שיש חיים. תקופת 'אבל על קשר' חשובה מאין כמוה, אל תדלגו עליה. תבכו את נשמתכם, תיהנו מרחמים עצמיים שמגיעים לכם, תנו לזה להיות וקומו כמה שיותר מהר… האהבה שבכם לא נעלמה עם הקשר שהסתיים!

10. ולמי שמחפש אהבה, למי שיש אהבה, למי שנפרד כרגע, למי שכבר בדרך לפרק הבא, (בקיצור, כולכם), זכרו שאהבה היא מעשים! צאו לעשות את המיטב במה שבשליטתכם, ותרו על הסרטים, היו המחליטים, רק אתם יודעים באמת, מי ראוי לאהבה שלכם!

מכל הלב!